Start sloop masten Hazerswoude Rijndijk-Leiderdorp
Delen via:   

21 / 12 / 2018

In de week van 7 januari starten de werkzaamheden voor het verwijderen van de bestaande vakwerkmasten tussen Hazerswoude Rijndijk en Leiderdorp. Deze masten maken onderdeel uit van de bestaande 150  kV verbinding tussen Zoetermeer - Leiden. De mast met nummer 64 (zie onderstaand kaartje) gelegen bij de Oude Rijn in Hazerswoude Rijndijk staat als eerste op de planning. Aansluitend volgt mast 63 aan de andere kant van het water. Hierna werkt men door in noordelijke richting tot aan Leiderdorp. Als deze masten zijn gesloopt gaan we de masten verwijderen tussen Hazerswoude Rijndijk richting Benthuizen.

Aannemers BAM en Engie voeren het werk uit namens TenneT. De werkzaamheden zijn ingepland in verschillende opeenvolgende stappen:

  • De aannemer is momenteel bezig met het verwijderen van de geleiders (stroomdraden) uit de masten. Voorafgaand hieraan plaatst de aannemer op sommige plekken, waar de geleiders bijvoorbeeld een weg kruisen, zogenaamde jukken. Door deze beschermingsconstructies kunnen de stroomdraden tijdens het verwijderen niet op de weg vallen.
  • Afbreken van de mast. De mast wordt los 'gemaakt' van het fundament, in kleine stukken geknipt en afgevoerd.
  • Verwijderen van het fundament.
  • In de periode erna starten de werkzaamheden voor de aanleg van de fundamenten van de nieuwe wintrackmasten.

Wat betekent dit voor omwonenden?

De werktijden van de aannemer zijn van 07.00 tot 19.00 uur van maandag tot en met zaterdag. Het slopen van de tijdelijke masten en de fundamenten kan wellicht enige geluidsoverlast geven. Voor het weghalen van de masten bij u in de buurt zijn geen verkeersmaatregelen nodig. Het bouwverkeer rijdt via de N11 en de Gemeneweg naar de Rijndijk. Aan de andere kant van het water rijdt het bouwverkeer vanuit de bouwweg over de Hondsdijk in westelijke richting naar de Achthovenerweg.

Mogelijk extra beheersmaatregelen

Recent is in de grondverf van een aantal oudere masten chroom VI vastgesteld. TenneT hanteert hiervoor de vastgestelde beheersmaatregelen van de Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorveiligheid (SAS)1]
Voor het afbreken van de masten bij u in de buurt houdt dit in dat de aannemer onderzoekt of er chroom VI in de grondverf op de masten aanwezig is. Wanneer dit het geval is, dan treft de aannemer op die locaties bij werkzaamheden waar de chroom VI deeltjes vrij kunnen komen passende beheersmaatregelen om medewerkers, omwonenden, omgeving en milieu te beschermen.

Dit betekent onder andere dat medewerkers beschermende (wegwerp)overalls dragen eventueel met een gelaatsmasker. Vanuit milieuoverwegingen naar de omgeving wordt het werkterrein afgezet, afgedekt en eventuele verfschilfers opgeruimd, dit ter voorkoming van verspreiding van coatingresten zoals stof en schilfers buiten het werkgebied. Met deze maatregelen gaat de aannemer op een verantwoorde manier om met de eventuele risico's op blootstelling aan chroom VI deeltjes (stof en damp).  

Meer informatie over wat chroom VI is en wat de gevolgen zijn van blootstelling aan chroom VI kunt u lezen in de informatiebrochure van het RIVM.:

https://www.informatiepuntchroom6.nl/wp-content/uploads/Informatiebrochure_chroom6_RIVM_TG.pdf

 

[1] 'Toepassing chroom VI in ProRail objecten. Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid. Versie 6.0; 18 juni 2018

Planning*
09-01: start bij mast 64 met opbouwen
10-01: afbreken mast 64 (weersafhankelijk)
14-01: start bij mast 63 met opbouwen
15-01: afbreken mast 63 (weersafhankelijk)
16-01: start bij mast 65 met opbouwen
enz. door tot en met mastlocatie nummer 67

*de planning is een momentopname en kan altijd op het laatste moment wijzigen door invloeden van buitenaf (bijvoorbeeld slecht weer, harde wind)